Abrolllängendifferenz C4

• Hallo zusammen,

kennt sich zufällig jemand mit dem Thema Abrolllängendifferenz aus ?

Ich fahre einen 964 C4 und habe aktuell folgende Reifengröße montiert:
    205/50/17
    255/40/17

Die neue Bereifung sollte werden:
    225/40/18
    265/35/18

Wäre das fahrbar ?

Die Differenz zwischen vorne und hinten, sollte ja nicht größer als 1,5% sein.
    Kenne mich in diesem Gebiet absolut nicht aus, und wäre über Hilfe sehr dankbar.

Gruß
    Dennis

• 225/35/18

Und warum nicht 225/40 18 wie sonst üblich?

Grüße

Matthias

964 Carrera 2 Cabrio, Tiptronic, Schwarzmetallic, Modelljahr 1991
    924S (946), Indischrot, Modelljahr 1988
    924 Turbo (931), Lhasametallic, Modelljahr 1982

• Danke für die schnelle Antwort Ralf !

Aber ist das richtig das du unter aktuelle Bereifung 225/40/18 eingetragen, statt die 205/50/17 die ich ja aktuell fahre ?

Wäre es also nicht richtig :
    (aktuell) 205/50/17
    (neue Bereifung) 225/40/18 ?

• Ich habe das so verstanden, dass die Abrolldifferenz VORN und HINTEN nicht > 1,5% sein soll, ich denke das hängt mit dem Allrad zusammen. Dann musst Du die NEUE Bereifung vorn und hinten vergleichen.

Was Du vielleicht meinst, dass ist die Differenz zwischen alter und neuer Reifendimension bezüglich der Tachoabweichung !! Die darf auch nicht zu groß sein.

Ich weiß allerdings gerade nicht die Toleranzwerte und wo das Tachosignal abgegriffen wird....

Gruß Ralf

964 C2 Tiptronic Cabrio Bj 91 LMM 220

• Ich meinte auch die Geschichte mit dem Allrad.

Es geht mir nicht um die Tachoabweichung. Habe mich wohl dann falsch ausgedrückt.

Dann bin ich erstmal schlauer.

Danke dir :thumb:

• OK dann stimmt ja meine Vergleichsberechnung.

Gerne !

Gruß Ralf

964 C2 Tiptronic Cabrio Bj 91 LMM 220

• Hallo Dennis,

Ich habe dir mal den relevanten Teil aus seiner umfangreichen Beschreibung des PDAS System herauskopiert. Ich hoffe, dass Englisch kein Problem darstellt.

-------------

Rolling radius correction factor:

The control unit calculates a “rolling radius” correction factor while driving straight ahead. This correction factor is 6% maximum.

Rolling radius tolerance:

For the purpose of explanation instead of using rolling radius data, rotations per km (mile) will be used. It is easier to work out the figures. The original Carrera 4 was fitted with Bridgestone RE71 205/55ZR16 and 225/50ZR16 tires fitted to 6JX16 front wheels and 8JX16 rear wheels. These wheel and tire assemblies rotated at 531 times per km (851 times per mile). This information was pre-programmed into the

PDAS/ABS control unit of the C4 and the ABS control units of the Carrera 2.

In order to calculate wheel speed the control unit requires to know the distance traveled by the wheel in a specific period of time. 531 rotations in one minute gives a wheel speed of 60 kph. The rolling radius correction factor allows a change of a maximum of 6% between the front set of wheels and the rear set of wheels when travelling in a straight line.

Note: The pre-programmed data was changed slightly in model year 1991 for the introduction of 17 inch wheels. The change was minor and makes no difference to this explanation.

Why is this important? Wheels and tires are changed as the years go by. New 964 owners want their 964s to look more modern and cool. The original setup is either never know or forgotten. If a wheel and tire assembly is changed to one which is outside of the 6% differential limit one of two things can happen.

a). If just the front pair or rear pair of wheel and tire assemblies are outside of the allowable limit the PDAS/ABS or ABS control units will detect this and inform the driver by the warn system that the system (s) has failed. The most common error is made when changing the front pair of wheels and tires. Either a wide front tire with a too high profile or winter tires with too high profile.

b). If the entire set of wheels and tires are replaced with assemblies which are all outside of the 6% differential limit the PDAS/ABS or ABS systems cannot detect the change. The control units will continue to calculate the data based on the preprogrammed information. However the results of these calculations will now be incorrect. Most 964 owners install larger diameter wheels and wider tires. This increase in rolling radius or rotations per mile will have a significant impact on the operation of the systems and in extreme cases impact the safety of the 964. The larger wheel and tire assemblies rotate less per km or mile than before. However the system which cannot detect the problem will continue to use the original rotation (rolling radius) data for its calculations. This means that the calculated wheel speed will be lower than the actual wheel speed. The effect of this will be to delay the onset of traction control assistance and conversely will apply ABS assistance too early.

-----------------------

Der Korrekturfaktor von bis zu maximal 6% bezieht sich also nicht nur auf einen unterschiedlichen Abrollumfang der Vorder- und Hinterachse, sondern auch auf Abweichungen zur originalen Bereifung (z.B. 205/55/16 & 225/50/16).

In deinem Fall ist die Differenz von vorn und hinten 0.9% und zur Originalbereifung maximal 1.8% (hinten), also beides unkritisch.

Grüße

Gisbert

964 C4 Coupé, BJ 6/89, indischrot, C00, M139 - Sitzheizung links, M425 - Heckscheibenwischer, M573 - Klimaanlage

161.850 km (Stand Ende 2021), matching numbers

Motorrevision bei 161.850 km: https://www.pff.de/thread/2810271-geschichte-einer-motorrevision/

• mit der Reifengröße und 18 zoll Felge, sieht optisch gut aus, fährt sich aber bescheiden.

Stephen