Hilfe: Biturbo qualmt wie die Hölle

  • Halllo zusammen,


    ich soll hier für einen Freund nachfragen, ob jemand hier kompetenten Rat hat:


    Vorher genannter Freund hat einen 993 Btbo um die 70000km und diesen wegen Sommerferienabsenz 2 Monate lang nicht bewegen können. Heute hat er das gute Stück aus der Garage holen und ein bisschen fahren wollen. Nachdem er die leere Batterie 'geboostet' hat, ist das Ding sofort angesprungen...
    Der Boxer qualmte aber abartig blau-weiss aus beiden Rohren (und zwar so wie er es noch nie gesehen hat und als Renault Garagist hat er wohl schon einiges an lustigen und weniger lustigen Defekten gesehen)!?
    Er liess den Motor dann ein wenig laufen, in der Hoffnung, das Wolken sei eine vorübergehende Erscheinung und höre auf, aber die ganze Tiefgarage wurde ausgeräuchert...Rauchentwicklung blieb gleich stark. Öldruck war in Ordnung, Motor lief 'sonst' wie ein Uhrwerk und wie immer. Deshalb beschloss er, eine kleine Runde mit dem 11er zu machen, kam jedoch schnell wieder zurück, weil das Rauchen am Tage schlicht eine Belästigung für die Mitmenschen ist...
    Nach dem Abstellen hat das Ding aus dem Radkasten weitergeraucht...
    An der Stelle, wo das Gerät stand, blieb ein faustgrosser Ölfleck zurück...
    Der Porschi stand zwei Monate topfeben in der Tiefgarage, vorher ist er immer tiptop gelaufen und hat höchstens gerade nach dem Anlassen ein wenig gewolkt, dann war gut.


    weiss jemand von euch, was das sein könnte?!


    Wir wären sehr dankbar um Rat...

  • ich nehme an, der Inhalt des Oeltanks ist in den Motor gelaufen...


    und da die Lader ja fast auf gleicher höhe montiert sind ..


    sind sie schlicht und ergreifend voll gelaufen ..


    Und nun sind auch die Kats sowie die beider A-Töpfe ölverseucht ..



    Einfach mal imm dunkeln etwas rumfahren ... ]:-)


    erst langsam ...dann mit etwas Druck ...



    Hoffe es hilft ..



    Grüssle U l i

    Edited 2 times, last by Uli ().

  • Hi,


    vor einigen Wochen hatten wir einen 993 GT2-Klon, der ebenfalls abartig qualmte. Da bestand der Verdacht auf einen Schaden am/an den Lader/n.


    Ich glaube dies im Fall Deines Freundes jedoch eher nicht. Hier könnte es sich vielmehr um ein Problem mit den Ölrücklaufrohren handeln, das ist ein typischer Standschaden bei den Luftis.


    Genaues kann aber wohl nur eine (Fach)Werkstatt ermitteln, wozu dann auch rate.


    Grüße
    Matthias

    964 Carrera 2 Cabrio, Tiptronic, Schwarzmetallic, Modelljahr 1991
    924S (946), Indischrot, Modelljahr 1988
    924 Turbo (931), Lhasametallic, Modelljahr 1982

  • das problem ist schon hundertmal durchgekaut worden. (bspw. http://forums.rennlist.com im 993turbo forum -> suche nach smoke oder smoking)


    ursachen
    1. Ölfilter von Mahle mit defektem Rückschlagventil (sehr häufig)
    2. Ölfilter von Porsche mit beim Einbau zerstörtem Ventil (sehr häufig)
    3. Zuviel Öl -> Ölstand NIE über 1/2-Marke
    4. Lader defekt (bei 70tkm evtl. -> PZ will immer direkt neue Lader verkaufen und lösen damit das Problem nie)


    Tritt häufig ein paar tausend km nach einer Inspektion auf.
    Einfach mal (kleinen) Ölfilter wechseln und schauen. Das aktuell vorhandende überflüssige Öl muss aber erst verbrannt werden. Es gibt Fälle, in denen 2mal ein defekter Filter verbaut wurde und erst beim 3. alles OK war.


    Als Notlösung verkauft u.a. der Ruf für ~600 Euro ne Art Syphonschläuche für die Lader, die verhindern, dass Öl zurückläuft. Der 996er hat ein Rückschlagventil in diesen Schläuchen. Geht auch, aber wenn die Ventile defekt sind, ist es nach kurzer Zeit dein Motor auch, also nur als letzte Lösung.


    Post von Kevin@rennlist
    "Have your 993TT turbochargers failed?


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    Everyday I open my emails and receive question asking why there is oil dripping from the turbochargers. The second question is, my car is smoking, how can I fix it. It would be extremely foolish for me to say that the turbochargers have failed and that they need to be rebuilt or replaced. The truth is, it takes a few questions in order to try to trouble-shoot the situation.


    1) Without a doubt, if your cars starts smoking and puddles appear on your garage floor after an oil/filter change, the likely cause is the installation of a MAHLE Original Equipment Manufacture oil filter on the engine.. The part number is OC 213. AirKuhl has a great picture of his car parked in his garage with two puddles on both sides of the engine. He might post them. The other fault is that the oil level is/was hard to see during the fill up and the oil level is now to high. The oil has gotten hot and expanded. There is too much oil in the sump tank and engine case, I make the recommendation to run below the 1/2 way mark on the dip stick.


    Many have asked what the actual reason for the leakage or why the car is smoking. If someone installs a Mahle filter, inside of the filter there is a bypass spring and diaphram. This diaphram/valve fails when the engine is shut off (this is a faulty filter design, it is/was corrected by Porsche, please buy a new filter from your Porsche dealer). [I must state that Mahle filters are very good, and I run them on all my other Porsches, but not on the 993TT] As the engine/oil cools, oil seeps past the spring loaded valve.. Oil is drained from the oil tank which is located in the right quarter panel. Through gravity, the oil makes its way from a higher tank level, through the oil filter (the one on the engine), then into the engine case.. As this oil level rises, it will backup through the turbo scavenge lines and raise the level inside of the turbocharger. The sealing rings in the turbocharger have gaps.. Oil freely passes these gaps and will spill into the turbine housing, and also make it's way past the heat shield and drip down the bearing housing to the floor.


    One typically has a few hundred miles to cure this problem before carbon builds up in the seal area and heat shield are. Rapid wear occurs to the sealing ring, from carbon cutting like diamonds to sealing surfaces. Basically your non-failed turbochargers will turn into wear failed turbo's in need of repair.


    2) My car has Porsche filters and the oil level is closer to the 1st mark vs the upper mark. I would recommend that you change the factory oil filter on the engine, because it could be damaged from the installation. You or your mechanic could have crushed the flimsy filter when installing, hey it has happened to me..


    The next instructions would be to remove the plastic inlet pipes that are hose clamped to the inlet side of the compressor, or aluminum housing. This is not the rubber hoses that run to the intercooler. If you have oil puddling in the plastic pipe or dripping out of the compressor housing. You have a high likelyhood of failure caused by wear to the sealing rings on the turbine side (hot side). Another dead giveaway is the actual color of the aluminum compressor wheel. If it looks like burnt chocolate, oil has been passed through the seals and now is pressurized and pumped into the intercooler. In this cycle, if the throttle is shut, the oil now is recirculated with boost pressure through the bypass valve. The air then enters the turbocharger, the compressor wheel now gets slimmed with oil..


    This is a warning, your turbocharged engine, needs good fuel, and high octane to run at maximum levels. If oil is introduced and is force fed into your engine as a mist, the actual octane rating of your fuel is lowered. Detonation occurs more easily. The knock sensors pull timing and boost as a result. Carbon builds up on valves and valve stems.. And on piston tops.. Which increases the compression ratio of your engine, thus causing detonation...


    2a) As our engines age and get miles on them, leakdown numbers become more and more important. Combustion gases that would normally pass through the exhaust valves are now passing piston rings. This will pressurize the engine case and make it difficult for the oil that passes through the turbochargers to be scavanged by the sump pump. Oil is then blown up into the sump tank vent lines. This then makes it way into the engine combustion process. Many tuners will often plug off the vents on the turbo sump tanks to prevent this from happening.


    2b) On some engines, with all things checked and re-checked. Installing 996TT anti-check valves that screw into the top of the turbocharger bearing housings, along with the installation of the 996TT style, scavenge lines that run from the turbo sump tanks to the scavenge pump. These lines have a inverted "P" trap to prevent the migration of oil. It is my opinion that both systems have to be used, check valves and new sump lines.


    One more important note: When installing new turbochargers make sure that you have the shop install Porsche oil filters, you may even have to purchase them yourself. It's sad, to see things repeat themselves due to a $15 filter..
    __________________
    www.Ultimatemotorwerks.com
    Kevin@Ultimatemotorwerks.com "

  • danke jungs,


    offenbar war es nur zu viel öl, habe von halerm und auf www.rennlist.com gelesen, dass man die kisten nie mit mehr als halben messbereich öl befüllen darf!


    ist schon ein bisschen bedenklich, ein auto für einen neupreis von 200000 Franken, bei dem man nicht wie normal öl nachfüllen darf %§!)


    aber solanges gut aussieht, tönt und erst recht fährt... :mf

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